Ekspertvalg.dk — Skandinaviens største B2B-markedsplads
Få op til 4 tilbud her
Spar tid
Spar tid

Udfyld 1 formular, og modtag op til 4 tilbud fra udvalgte leverandører

Spar penge
Spar penge

Spar penge ved at sammenligne tilbud og vælg det bedste

Gratis og uforpligtende
Gratis og uforpligtende

Vores service er 100% gratis og uden forpligtelser

Omtale og anbefalinger
  • Ekspertvalg.dk
  • Blog
  • IP PBX – Telefoni til virksomheden på nem, billig og multifunktionel måde
Sidst opdateret: 22. juli 2021

IP PBX – Telefoni til virksomheden på nem, billig og multifunktionel måde

Om IP Telefoni

IP telefoni, altså telefoni via datanetværket, har været tilgængeligt i mere end et årti. Teknologien har gjort det muligt for private såvel som virksomheder, at flytte deres telefoni fra fastnettet til internettet. Det er sket i takt med en løbende forøgelse af internethastigheden, så mængden af den påkrævede data nu kan overføres med tilstrækkelig hastighed.

IP telefoni forudsætter derfor at man har en bredbåndsforbindelse samt en eller flere telefoner til formålet. En traditionel telefon kan ikke benyttes, da telefonen tilkobles via en ethernetport og ikke et telefonstik. Langt de fleste teleselskaber tilbyder i dag IP telefoni som en løsning. primært til virksomheder.

Og især for en virksomhed, kan der være flere fordele ved IP telefoni, såsom:

  • Meget nemmere installation og konfiguration end ved almindelige telefonsystemer.
  • Nemmere håndtering, grundet ét samlet webbaseret konfigurationsinterface.
  • I undgår telefonkabler.
  • Tillader en bruger at beholde samme nummer, idet man kan tilslutte telefonen til den nærmeste ethernetport hvor som helst på kontoret.
  • Tillader nem roaming, idet opkald kan blive viderestillet til et hvilket som helst sted i verden.
  • Bedre rapporteringsmuligheder.
  • Bedre overblik med systemstatus på diverse opkald.

Om IP PBX

Som ovenstående punkter antyder, så har specielt virksomheder i en længere periode høstet store fordele ved IP telefoni, da systemet giver en langt nemmere opsætning, samt tilpasning – og er i de fleste tilfælde en mere økonomisk løsning. Har en virksomhed allerede IP telefoni, kan systemets funktionalitet udvides med PBX (Private Branch Exchange), og gøre deres eksisterende telefonsystem langt mere versatil. Da IP PBX primært er en softwarebaseret tilføjelse, skal virksomheden typisk ikke investere i nyt hardware til løsningen.

Hvorfor IP PBX?

Der er flere gode grunde til at implementere en IP PBX løsning. De mest åbenlyse årsager er bl.a. muligheden for konferrencekald, XML-RPC kontrol af ’live calls’, IVR, TTS/ASR, tilknytning til offentlige telefonnetværk (PSTN), tilslutningsmuligheder som understøtter både analogt og digitalt kredsløb, stemme over IP protokoller inkluderer SIP (som muliggøre PBX til multimedia kommunikation – stemme og videoopkald) over IP netværket, Inter-Asterisk eXchange, H. 323, Jingles (udvidelse af XMPP protokol introduceret af Google Talk),  og så benytter PBX flere krypteringsteknikker og proxyserverer til at skabe sessioner af opkald via internettet.

Det skal bestemt også nævnes, at udover de allerede nævnte funktioner, så omfatter IP PBX følgende features:  

  • Ubegrænsede viderestillinger
  • Ubegrænsede voicemail indbakker
  • Fuld mobiltelefonintegration
  • Fjerntelefon
  • Avanceret burgerinterface (inkl. Find me/Follow Me, Unified Messaging, Call recordings, Voicemail .wav).
  • Viderestillingsgrupper
  • Viderestillingsafstandsfleksibilitet
  • Vis nummer-tilpasning
  • Optag viderestillede opkald
  • Øjeblikkelig optagelse af opkald
  • Returnering af opkald
  • Voicemail til e-mail
  • SMS Voicemail notifikation
  • Voicemail Web tilgang
  • Voicemail Blast grupper
  • Indgående opkaldsbeskrivelse
  • Outlook integration
  • Multivendor telefonindstillinger
  • Analog telefonsupport
  • Banke på
  • Spær nummer
  • Opkald vi telefonliste
  • Udvidet rapportering
  • CRM integration
  • Fjern-link til servere
  • Tilpassede routingregler
  • Udgående opkaldskort
  • Hurtig opkald
  • Valg af musik til hold-funktion
  • Analog og digital T1 klar
  • NIS routing
  • Notifikation omkring placering hvorfra et opkald foretages
  • Autoopkald viderestilling
  • Opkaldsscreening

Med andre ord et multifunktionelt telefonsystem, som kan imødekomme ethvert behov en virksomhed af varierende størrelse, måtte have.