Ekspertvalg.dk — Skandinaviens største B2B-markedsplads
Omtale og anbefalinger
Sidst opdateret: 16. juli 2021

3 gode råd hvis du skal vælge kopimaskine eller printer

Står din virksomhed med et behov for printer eller kopimaskine? Så kan det måske være svært at vurdere hvilken løsning der er den rigtige. Både kopimaskiner og printere har i dag en lang række avancerede funktioner, så det er svært at komme med et konkret svar. Her hos Ekspertvalg.dk har vi valgt at fremhæve tre punkter som er vigtige at have med i overvejelserne til når du skal investere i en af virksomhedens elementære funktioner.

Hvis du ønsker at få et konkret tilbud, så benyt kontaktformularen og vi får vores partnere til at sende tilbud som passer til præcis din virksomheds behov.

Kvalitet, kvantitet og ekstra funktioner

Kvaliteten, på både en laserprinter, en printer med blæk og en kopimaskine, findes i mange varianter, alt efter behovet for din virksomhed. Hvis virksomheden blot har brug for print af mindre opgaver og interne dokumenter, anbefaler vi at få en printer som dækker de mange små opgaver, som for eksempel farveprint og muligvis også en scanner.

Hvis man derimod har brug for print i større skala, så findes der både printere og kopimaskiner der dækker dine behov. Typisk vil en laserprinter være en god investering hvis du blot ønsker at printe i store mængder og ikke ønsker andre funktioner i samme maskine.

Hvis man derimod investerer i en kopimaskine, så kan man med de fleste modeller forvente mange flere funktioner som er med til at højne produktiviteten i virksomheden. Udover at have den største kapacitet, så får du også scanner, fax, sortering, hul og sammenfletning af dokumenter og meget mere. En ønsket funktion er ofte muligheden for printe i A3-størrelser, hvilket kan være nyttigt i flere sammenhænge.

Ved anskaffelse af en printer til erhverv skal man være opmærksom på prisen af blæk eller toner, hvilket også gør sig gældende for kopimaskiner, men her er det også vigtigt at forholde sig til vedligeholdelse og strømforbrug, samt serviceaftalen i tilfælde af problemer.

Husk kontormiljøet - Få en printer eller kopimaskine der passer ind

Kopimaskine panel

Fordelene ved kopimaskiner i forhold til printere skal altid veje op imod den plads som en kopimaskine skal bruge. Udover selve kopimaskinen, så følger der også en større lager af papir og andre materialer med.

Vi anbefaler derfor at man enten har et separat lokale, eller et afsnit af kontoret hvor man ikke forstyrrer arbejdet, til sin kopimaskine. Kopimaskiner genererer både larm og varme og har en effekt på indeklimaet, derfor er den mest optimale løsning af have et separat rum til kopimaskinen, med udluftning og eventuelt lagerplads til papir og andet kontorinventar.

En printer kræver langt mindre plads, men man skal dog stadig være opmærksom på at printeren står et sted hvor den ikke forstyrrer kolleger, samt der stadig skal være plads til forsyninger af papir og andre kontorartikler.

Den rette investering

Printer og scanner

Prisen på printere og kopimaskiner varierer i høj grad afhængigt af funktioner og kapacitet, men generelt kopimaskiner er grundet deres større kapacitet og muligheder oftest en del dyrere at anskaffe. Sørg derfor for at budgettet er på plads til service og materialer, både nu og fremover.

Men hvis du vælger at investere i en kopimaskine som dækker alle behov indenfor print, kopi, scanner og efterbehandling af dokumenter, så er det ofte billigere end hvis du køber en ny maskine til hver funktion.

Mange virksomheder, der ikke har budgettet til en ny printer, laver i stedet en aftale om leasing af printer. Alternativt er det en mulighed at optage et erhvervslån, for at realisere den ønskede investering, der kan være vigtig for virksomheden.

Hos Ekspertvalg anbefaler vi altid at snakke med en ekspert og få den fremtidssikrede løsning som passer til både nuværende og fremtidige behov i din virksomhed. Ved at benytte kontaktformularen sørger vi for at matche dine behov med de rette partnere.