Ekspertvalg.dk — Skandinaviens største B2B-markedsplads
Omtale og anbefalinger
Sidst opdateret: 16. juli 2021

Her er de mest likede danske virksomheder på Facebook

Danske virksomheder med mest succes på Facebook

Med mere end 2,23 milliarder aktive brugere om måneden på deres hjemmeside er Facebook en kæmpe marketingskanal for de fleste virksomheder. Men hvilke danske virksomheder udnytter egentlig potentialet bedst?

Grafikken viser dig præcis hvilke virksomheder der har formået at dominere på verdens største sociale medie og viser tydeligt to klare vindere i Pandora og Lego. Listen tæller desuden prominente organisationer som Carlsberg, Mærsk, ECCO og Arla.

Ekspertvalg.dk har undersøgt de 100 mest populære virksomheder i Danmark ud fra Group-calibers officielle liste, og hvordan de klarer sig på Facebook målt på evne til at samle likes. Vi har specifikt udvalgt dansk-etablerede virksomheder, som udgør 70 af virksomhederne på listen.

Top 10 over de mest populære danske virksomheder på Facebook

De danske virksomheder med flest likes på en skala fra 1 - 10 består af Pandora, Lego, Carlsberg, A.P. Møller Mærsk, ECCO, Arla, Velux, Bang & Olufsen, ISS og Novo Nordisk. Den danske smykkegigant, Pandora, kan dog prale med at være den danske, virksomhed som har formået at opnå flest ‘thumbs-up’ på Facebook. Virksomhederne har tilsammen mere end 38 millioner likes.

If you would like to use this image on your website, use the embed code below:

Multinationale Pandora og Lego indtager listens første- og andenplads med mere end 3 gange så mange likes som Carlsberg på tredjepladsen. Den online dominans skyldes bl.a. virksomheders prioritering af SoMe-kanalen og målgruppens digitale tilstedeværelse.

Alle virksomhederne i top 10 opererer på verdensplan, men tæller vidt forskellige brancher og markeder. Den klare forskel hos vindervirksomhederne er dog deres valg om at drive den officielle Facebookside internationalt. Derved appellerer de til et større, engelsktalende publikum.

Nationale kæder viser sig først i top 20

Danske virksomheder som Matas, TV2, SuperBrugsen, Netto og Bilka rangerer blandt top 20 på listen. Størstedelen af virksomhederne fra 10. - 20. plads opererer kun på det danske marked, og her er det specielt medie- og detailbranchen, som viser sig frem:

If you would like to use this image on your website, use the embed code below:

JP/Politikens Hus er derfor den danske virksomhed, som kun opererer nationalt, der har flest likes på Facebook. Mediet overgår altså de store konkurrenter som TV2 og Berlingske Media. Den eneste virksomhed fra den finansielle sektor, der har fundet vej til top 20, er Saxo Bank.

En national virksomhed betyder, at virksomheden ikke opererer uden for landets grænser, hvorimod en multinational opererer på tværs af landegrænser. Dette muliggør et bredere publikum, som en national virksomhed ikke kan konkurrere med.

Virksomhederne med færrest likes

De 10 danske virksomheder på Facebook, der har formået at optjene færrest likes målt ud fra vores top 100, tæller navne som ATP, Lundbeck (H. Lundbeck), KMD, Leo Pharma og Rockwool International.

If you would like to use this image on your website, use the embed code below:

TDC Erhverv findes på listens 4.-sidste placering og inkluderer altså ikke opkøbte YouSee, som ellers havde fundet vej til top 10 med mere end 244.000 Facebook-likes. Den nedre del af listen repræsenterer i højere grad brancher indenfor byggeri, medicin, transport samt pension. Der er altså en klar tendens til, at virksomheder i denne ende af skalaen beskæftiger sig med B2B-produkter og salg til virksomheder og organisationer.

Virksomheder der er gået viralt med Facebook-kampagner

Et eksempel på en effektiv Facebookkampagne er Burger King, der oprettede kampagnen “Slet en ven, og få en Whopper”. Mange Facebookbrugere gik igennem deres venneliste og slettede venner for at modtage en gratis Whopper fra Burger Kings menu. De blev derfor en del af kampagnen.

Burger King oplevede, at omkring 200.000 Facebookbrugere, der slettede venner, skulle belønnes med gratis whoppere, hvorefter de afsluttede kampagnen. Intentionen var ikke nødvendigvis, at Facebookbrugerne skulle slette venner, men derimod at gratis whoppere blev markedsført til fordel for Burger Kings brand.

I 2010 valgte den amerikanske kæde af stormagasiner Kohl at udlove 10 millioner dollars til amerikanske skoler. Kohl modtog mere end 1,5 millioner nye “synes godt om”, og kampagnen var en succes.

Sådan har vi lavet undersøgelsen

Group Calibers har foretaget en undersøgelse over top 100 mest fremtrædende virksomheder i Danmark målt på brandkendeskab og -troværdighed. Vores undersøgelse har taget udgangspunkt i selvsamme virksomheder på listen og undersøgt antallet af likes for hver virksomhed på Facebook.

Virksomheder, som ikke er etablerede i Danmark, er bevidst fravalgt fra undersøgelsen for at forbedre sammenligningsgrundlaget. Dette gør sig også gældende for virksomheder, som er etablerede i andre lande end Danmark, men efterfølgende har reetableret sig i Danmark eller flyttet hovedsæde hertil. Dette gælder også for datter- og underselskaber, som også er ekskluderet i optællingen.

Danske virksomheder og brands, som har et betydeligt højt antal likes, men ikke har været på Top 100-listen tæller bl.a. Tivoli, Jensens Bøfhus, Fætter BR, Irma, YouSee, Tuborg og Toys”R”Us.

Om Ekspertvalg.dk:

Ekspertvalg er en digital markedsplads for virksomheder, som søger leverandører af diverse B2B-produkter. Vi bestræber os på at have en produktportefølje som kan imødekomme alle ønsker, som en virksomhed måtte have. Det tæller bl.a. kopimaskiner, kassesystemer, erhvervslån og en masse andet. Vi har endvidere samlet et hold af entusiastiske skribenter som driver blog-sektionen og opdaterer vores brugere med relevante nyheder, guides og tips til den daglige drift.