Sammenlign priser på kopimaskine
Udfyld formularen på et minut for at starte processen
Få op til 4 tilbud her
Spar tid
Spar tid

Udfyld 1 formular, og modtag op til 4 tilbud fra udvalgte leverandører

Spar penge
Spar penge

Spar penge ved at sammenligne tilbud og vælg det bedste

Gratis og uforpligtende
Gratis og uforpligtende

Vores service er 100% gratis og uden forpligtelser

Omtale og anbefalinger
Sidst opdateret: 21. juli 2021

Find den bedste pris på kopimaskine

Sådan finder du den rigtige kopimaskine til din virksomhed

En kopimaskine er essentiel for enhver virksomhed, når der skal kopieres eller printes dokumenter. Der findes mange forskellige produkter fra forskellige producenter - og med mange forskellige funktioner. Du kan derfor have brug for hjælp, når du skal finde frem til den, der er rigtig for lige netop din virksomhed. 

Der findes alt fra helt små printere til kontor til store industri kopimaskiner, og en kopimaskine kan derfor koste fra 500 kr. og til mere end 170.000 kr. for de mest avancerede modeller. Prisen afhænger af, hvilke behov kopimaskinen skal kunne opfylde. Se eksempler på kopimaskinepriser her.

Når du vælger maskine, bør du tage stilling til:

  • Er køb, leje eller leasing af kopimaskine den rette løsning?
  • Hvor meget og ofte I printer?
  • Hvilken slags dokumenter, der skal printes?

Herunder har vi samlet en stor guide med alt, du skal vide inden køb, leje eller leasing. På den måde er du og din virksomhed informeret, før I sammenligner priser hos os. Du kan bl.a. se priseksempler og eksempler på produkter, der passer til forskellige størrelser virksomheder.

Udfyld formularen ovenfor, og få gratis og uforpligtende tilbud på en billig kopimaskine fra vores samarbejdspartnere. Du finder en lang række kendte brands hos os, som f.eks. Canon, HP, Ricoh og Brother.

Vælg den rigtige kopimaskine i 8 trin

Du vælger den rette kopimaskine ved at vælge en, der kan opfylde de behov, virksomheden har. Du bør hellere vælge en maskine med lidt for mange funktioner, end en der har lidt for få. Du kan risikere, at du vil komme til at mange vigtige funktioner, hvis du går på kompromis.

Du bør overveje følgende på forhånd:

  1. Virksomhedens størrelse. Der er forskel på kravene til maskinens papirkapacitet, alt efter om du har en lille, mellemstor eller stor virksomhed.
  2. Kvaliteten. Skal du kun printe sort/hvid, kan du nøjes med en lav DPI, men producerer din virksomhed grafisk materiale, bør den være højere.
  3. Maskinens størrelse. Maskinerne varierer i størrelser, og jo større maskine du vælger, jo flere arbejdsmiljøkrav skal overholdes. Derudover har større maskiner ofte også en større papirkapacitet.
  4. Printhastighed. Små maskiner har ofte en lavere printhastighed end større industrimaskiner. Kig efter sider pr. minut (eller PPM), når du vælger maskine. Skal du ikke printe meget men i høj kvalitet, bør du dog i stedet gå efter en høj DPI.
  5. Tilkobling. Overvej, om maskinen skal kunne tilgås trådløst wireless eller via USB. Det kan være smart at kunne printe og kopiere direkte fra skrivebordet.
  6. Farvekopiering. Overvej, om du kun har brug for sort/hvid, eller om du ønsker farvekopiering. Er dette tilfældet, bør du vælge en farvetoner, der kan printe i cyan, magenta og gul. 
  7. Scanning. Skal du ikke kun kopiere, men også have dokumenter sendt direkte til din computer, kan det være en god idé at inkludere scanning i dit valg.
  8. Papirstørrelse. Langt de fleste maskiner kan printe A4, men ønsker du et andet format, som f.eks. A3, bør du informere leverandøren om dette på forhånd.

Hvilke kopimaskinebrands findes der?

Du skal vælge det brand, du og din virksomhed føler jer tryggest ved. De forskellige producenter specialiserer sig inden for forskellige områder, og derfor er de unikke på hver deres måde. Dog deler de funktioner som print, scan og brugervenligt setup.

Udfyld formularen på bare 1 minut

Hvad skal en kopimaskine kunne?

En kopimaskine skal kunne løse de fleste udfordringer, I måtte have til print og kopiering. De fleste maskiner er multifunktionsmaskiner, også kaldet MFP'ere, der både kan printe, kopiere, scanne og faxe. Langt de fleste maskiner i dag er robuste med en letforståelig brugerflade og en høj papirhåndteringskapacitet.

En moderne maskine kan have følgende funktioner eller ekstraudstyr:

  • Trådløs tilslutning og USB-indgang
  • Touchscreen
  • Mulighed for udskrivning via smartphone og tablet
  • Cloudanvendelse
  • Automatisk dokumentføder
  • Duplexprint (dobbeltsidet print)
  • Folde-, hæfte-, eller hulleenhed.

Det er praktisk, hvis maskinen kan tilsluttes det trådløse netværk eller have Airprint. En maskine med wi-fi vil kunne bruges af alle, der anvender det pågældende netværk. Derudover kan en maskine udstyres med værktøjer, der giver virksomheden mulighed for at kontrollere udgifterne til f.eks. strøm og papir.

Hvis din virksomhed i forvejen har en ældre model, kan det være en god idé at udskifte den. En kopimaskine skal leve op til de miljøkrav, der stilles. Dette skyldes, at ældre modeller ofte har et højt strømforbrug eller et højt udslip af partikler i luften. 

Oversigt over funktioner

Du kan herunder se en oversigt over en række udvalgte maskiner til både SMV'ere (små og mellemstore virksomheder) og større virksomheder. Bemærk, at listen herunder kun repræsenterer udvalgte modeller. Vil du have en maskine, der passer specifikt, bør du udfylde formularen øverst for at blive sat i kontakt med op til 4 leverandører.

Til SMV'ere
MærkeModelFunktion
samsungSamsung C9201
  • 20 sider/min.
  • Automatisk dokumentføder
  • 7" touchscreen
Bizhub 40201
  • 40 sider/min.
  • A6-A4
  • Print via mobile enheder
SharpMX-M316N
  • 31 sider/min.
  • Print, scan, kopi, fax
  • 2.100 ark
Toshibae-Studio 478S
  • 50 sider/min.
  • Print, kopi, scan, fax
  • 2.300 ark
BrotherMFC-L9570CDW
  • 31 sider/min.
  • 17,6 cm farvetouchscreen
  • Trådløst netkort
xeroxWORKCENTRE 6515
  • 28 sider/min.
  • Kompakt størrelse
  • On site-service
lexmarkLexmark CX727de
  • 47 sider/min.
  • 17,8 cm farvetouchscreen
  • 4 års garanti
Til større virksomheder
MærkeModelFunktion
OkiES9466 MFP
  • 35 sider/min.
  • 3.200 ark
  • Integration via sXP
CanonImagePRESS C165
  • 65 sider/min.
  • 2400 DPI
  • Cloudfunktion
EpsonWorkforce Enterprise WF-M20590D4TW
  • 100 sider/min.
  • 2400 DPI
  • Scan til mail og computer
HPLaserJet Enterprise MFP
  • 75 sider/min.
  • Print, scan, kopi, fax
  • 8" touchscreen
RicohMP 5055ASP
  • 50 sider/min.
  • Print, scan, kopi
  • Intuitivt smartpanel

Hvad betyder DPI?

DPI betyder dots per inches, altså prikker pr. tomme. Det er opløsningen på kopien. DPI afgør skarpheden og detaljeniveauet. Det vil sige, at kvaliteten stiger i takt med, at DPI’en bliver højere.

Der er tre standarder inden for DPI:

  • 600 DPI, hvilket er den mest almindelige opløsning til hverdagsopgaver.
  • 1.200 DPI, som typisk bliver brugt i virksomheder, der har brug for højere kvalitet til marketingmateriale og rapporter.
  • 2.400 DPI, som primært bliver brugt af grafiske designere og fotografer.

DPI’en er dog ikke den eneste faktor, der bestemmer, hvor høj kvaliteten af printet er. Det er i høj grad afhængigt af driveren, indstillingerne og printerhovedet.

På visse kopimaskiner bliver blækket eksempelvis sprayet på papiret igennem en lille studs. Nye maskiner anvender oftest toner, der påføres via en kontrolleret, elektrostatisk ladning.

Eksempler på kopimaskinepriser 

Priserne varierer efter dine ønsker til funktioner og kapacitet. Skal du investere til en mindre virksomhed, er der sandsynligvis ikke brug for flere avancerede funktioner og stor papirkapacitet.

Skal du derimod have en kopimaskine til et større kontor eller til industri, kan der være behov for øget papirkapacitet og ekstra funktioner. Disse faktorer kan være med til at øge prisen.

Priseksempler på kopimaskiner
TypeBeregnet tilVirksomhedens størrelsePris
Standard Egner sig til virksomheder med få printopgaver og lave krav til kvalitet.
  • Små virksomheder
  • Små arbejdsgrupper
Kr. 500 - kr. 1.500
Til bordetDesignet til at spare plads. Kvaliteten er høj, og den printer samtidig et højt antal kopier.
  • Små virksomheder
  • Mellemstore virksomheder
Fra kr. 2.000
Til kontoretDenne type er til virksomheder, der typisk har større krav til printkvalitet og mængde. Disse er beregnet til at stå på gulvet og har ofte flere funktioner såsom redigering og sortering af papirer.
  • Mellemstore virksomheder
  • Store virksomheder
Fra kr. 6.000
MultifunktionDisse har høj funktionalitet og kan meget mere end at kopiere. De har funktioner såsom duplex-udskrivning, automatisk dokumentføder, print fra USB, m.m.
  • Mellemstore virksomheder
  • Store virksomheder
Fra kr. 40.000
Industriel Beregnet til virksomheder, der printer i store mængder på daglig basis.
  • Store virksomheder
  • Industri
Fra kr. 170.000

Udfyld formularen på bare 1 minut

Kan det betale sig at leje eller lease?

For mange virksomheder kan det godt betale sig at leje eller lease en kopimaskine. Køb kan være en stor investering, og derfor har du måske ikke det beløb til rådighed, det kræver at købe en ny kopimaskine. Det kan også være, at du ikke skal bruge maskinen over en længere periode men kun ønsker den i en kortere periode.

Hvis dette er tilfældet, har du to muligheder:

  • Leasing
  • Leje

Med leasing får du en mellemting mellem at leje og finansiere. Det betyder, at leverandøren ejer kopimaskinen, men du lejer brugsretten til den. Leasing er en god model til dig, der ikke ønsker at købe maskinen selv, men som stadig gerne vil have en maskine i en længere periode. Leasing egner sig til både store og små virksomheder.

Med leje får du en fleksibel løsning, som i visse tilfælde kan  være at foretrække frem for køb eller leasing, hvis der er tale om en kortere lejeperiode eller en mindre maskine. Det kan f.eks. være, hvis virksomheden skal flytte, har en akut sag med behov for kopiering eller blot ønsker muligheden for at udskifte maskinen regelmæssigt. Leje vil i nogle tilfælde være dyrere end leasing.

Serviceordning til din kopimaskine

Har din virksomhed et behov for en serviceordning, findes der leverandører, der tilbyder dette. Flere, heriblandt Canon, tilbyder eksempelvis “on site”-garanti. Det betyder, at en tekniker kommer ud til din virksomhed og udbedrer fejlen på stedet. Kan maskinen ikke repareres, vil reparatøren i visse tilfælde udskifte hele maskinen.

Når du køber maskinen, følger serviceordningen ofte med automatisk. Du bør dog sikre dig, at dette er tilfældet, så du ikke pludselig står med en maskine, der ikke virker.

En serviceordning kan også inkludere, at leverandøren leverer papir, starttoner, farvetoner m.m. til din maskine, inden den løber tør. 

En serviceaftale kan indebære
  • Reparation af maskinen
  • Udskiftning af maskinen i nødstilfælde
  • Opfyldning af papir
  • Skift af blækpatroner og toner
  • Levering af papir og blækpatroner

Hvad koster serviceaftalen?

Prisen afgøres af, hvor meget I vil have leverandøren til at klare for jer. Serviceaftalens pris afhænger desuden af andre faktorer og kan derfor svinge. Først og fremmest afhænger aftalen af, hvilken kopimaskine I har, og hvor omfattende service I ønsker.

Vil I udelukkende have sendt blæk, toner og papir automatisk, vil det ikke påvirke prisen mærkbart på en serviceaftale. Skal I derimod have en tekniker tilknyttet og derudover have leveret og installeret blækpatroner i en stor og kompleks kopimaskine, stiger prisen. Her kan et erhvervslån være en løsning.

Er din virksomhed stor, eller har din virksomhed meget travlt, kan det være en nødvendighed at have en serviceaftale.

Kopimaskiner påvirker arbejdsmiljøet

En kopimaskine er et af de redskaber på arbejdspladsen, der i højest grad kan påvirke indeklimaet. De bliver ofte varme, kan støje meget og har et udslip af partikler i luften. Derfor har Arbejdstilsynet formuleret nogle gode råd, som I kan vælge at følge:

Arbejdstilsynets råd om kopimaskiner
  • Overvej, om kopimaskinen vil komme til at belaste indeklimaet.
  • Sæt helst jeres kopimaskine i et separat rum, hvor der er god ventilation og ingen medarbejdere.
  • I kan fjerne meget af varmen og forureningen, hvis I vælger at have udsugning der, hvor luften fra kølingen blæses ud i lokalet.
  • I kan opsætte støjskærme omkring jeres kopimaskine og dermed dæmpe støjniveauet.
  • I kan indkapsle maskinen i en kasse med udsugning, hvilket både reducerer varmen, forureningen og dæmper støjen.
  • I kan stille jeres kopimaskine så langt væk fra medarbejderne som muligt.
  • Sørg for at lufte ud og i det hele taget have god ventilation i lokalet.

Du kan også se efter Svanen og Blomsten, som er miljømærkerne udstedt af Ecolabel.dk. Disse mærker dokumenterer produktets grønne profil i henhold til blandt andet fremstilling og energiforbrug.

Som regel er miljøvenlighed også en prioritering hos de fleste virksomheder, ligesom det er blevet udbredt blandt producenter at levere maskiner, der fungerer i et sundt indeklima.

Leder du efter en maskine, der kan holde udgifterne nede, er de bæredygtige maskiner at foretrække. Miljøvenlighed og energibesparelse hænger sammen. Ved at investere i en bæredygtig kopimaskine sikrer din virksomhed sig en langtidsholdbar løsning.

Er du interesseret i en ny kopimaskine til din virksomhed? Tryk på knappen nedenfor, udfyld formularen og inden længe får du op til 4 gratis og uforpligtende tilbud fra vores samarbejdspartnere.

Udfyld formularen på bare 1 minut