Sammenlign priser på telefonanlæg
Udfyld formularen på et minut for at starte processen
Få op til 4 tilbud her
Spar tid
Spar tid

Udfyld 1 formular, og modtag op til 4 tilbud fra udvalgte leverandører

Spar penge
Spar penge

Spar penge ved at sammenligne tilbud og vælg det bedste

Gratis og uforpligtende
Gratis og uforpligtende

Vores service er 100% gratis og uden forpligtelser

Omtale og anbefalinger
Sidst opdateret: 21. juli 2021

Telefoncentral

Hvad er en telefoncentral?

Ordet telefoncentral har mere end én betydning alt afhængig af sammenhængen. Mange mennesker forbinder nok en telefoncentral med et levn fra gamle tider, hvor ordet telefoncentral var betegnelsen for telefonomstilling i det offentlige telenet for telefonsamtaler. I telefoncentralen sad en telefonist således og ekspederede alle telefonsamtaler.

I dag bliver ordet telefoncentral brugt i en helt anden sammenhæng. Nu er telefoncentral blevet betegnelsen for en samling af flere telefoner og mobilabonnementer under samme telefonnetværk.

Hvad er fordelene ved en telefoncentral?

Der kan være mange fordele at hente, når man anskaffer sig en telefoncentral. Ved at samle alle virksomhedens telefoner i én telefoncentral får man nemlig en lang række funktioner, som virksomheden ikke ville opnå ved blot at anskaffe sig en række individuelle telefonlinjer.

Nogle af de typiske fordele som en telefoncentral kan have er:

  • Effektiv og behagelig kundebetjening
  • Større fleksibilitet og produktivitet
  • Overblik i omstillingen
  • Hurtig og præcis viderestilling

Som det fremgår af ovenstående, kan du således opnå en lang række fordele ved at implementere en telefoncentral i virksomheden. En telefoncentral kan dog have mange flere fordele end de ovenfor listede, da man kan tilpasse telefoncentralen til virksomhedens øvrige telefonsystemer

telefoncentral

Hvilke funktioner kan tilknyttes en telefoncentral?

Der findes efterhånden et bredt udvalg af erhvervstelefoni, hvilket gør det nemmere at finde en løsning, der opfylder din virksomheds behov. Der kan være flere nyttige funktioner, som virksomheden vil kunne drage nytte af. De mest almindelige er dog:

  • At kunne holde telefonmøder
  • Nem viderestilling til mobiltelefoner eller stationære telefoner
  • Opkobling af alle virksomhedens telefoner
  • Velkomsthilsen
  • Telefonsvarer
  • Ventemusik

Alt afhængigt af din virksomheds behov kan det være nødvendigt at anskaffe sig en mere avanceret telefoncentral. Et eksempel kunne være, at kunden skal have mulighed for at vælge, hvilken afdeling han eller hun skal tale med. Sådanne funktioner vil dog i langt de fleste tilfælde kunne tilkøbes, hvis behovet skulle opstå.

Telefoncentraler der anvender IP telefoni

Hvis man står overfor at skulle anskaffe sig en ny telefoncentral, kan det være en fordel at overveje en IP telefoncentral.

IP telefoni er kendetegnet ved at være telefoni, der foregår over internettet, og dermed ikke over det traditionelle telefonnet. Der kan være mange fordele ved at anvende denne type telefoncentral.

Bedre økonomi

Der kan opnås væsentlige besparelser ved at investere i en IP telefoncentral, da der kun er vedligeholdelsesudgifter på ét netværk. Desuden er IP telefoncentraler typisk billigere i både teknik, drift og abonnementer end en traditionel telefoncentral.

Fleksibilitet

En IP telefoncentral kan give din virksomhed fleksible og tilgængelige medarbejdere. Ved denne type telefoncentral er det muligt at skabe optimale muligheder for effektivt at integrere kommunikationen mellem virksomhedens afdelinger, hjemmearbejdspladser og rejsende medarbejdere. Desuden betyder opkoblingen på det samme netværks-system, at telefonnummeret altid flytter med medarbejderen, uanset hvor medarbejderen geografisk befinder sig fra sin arbejdsplads.

Der er således store fordele at hente, hvis man har kontorer på andre adresser, hjemmearbejdspladser eller for eksempel på hotelværelser rundt omkring i verden.

Nye muligheder i kommunikationen

Integration med computer og internet byder på et væld af nye kommunikationsmuligheder og funktioner, heriblandt videotelefoni, kundedatabaser og muligheden for at tilknytte diverse tillægsapplikationer for at effektivisere diverse forretningsprocesser for eksempel optimering af kundeservice mv.

Der er således mange fordele forbundet med en IP telefoncentral og den er samtidig relativ nem at installere, da IP telefoner er software-baserede, hvorfor de kan opdateres centralt uden udskiftning af hardware. Desuden kan man nemt og hurtigt koble nye brugere på netværket.

Hardware telefoncentral

Hvad bør man overveje inden anskaffelsen af en telefoncentral?

Som tidligere nævnt findes der efterhånden et hav af udbydere af forskellige telefoncentraler, hvilket gør det svært at finde det telefonanlæg, som passer bedst til virksomhedens behov. Af denne grund kan det være en fordel at overveje nogle forskellige faktorer, førend man anskaffer sig en telefoncentral.

For det første afhænger behovet for en telefoncentral af virksomhedens størrelse. En mindre virksomhed med relativt få ansatte har sjældent behov for de samme funktioner i en telefoncentral, som en større koncern. Hvis man er indehaver af en mindre virksomhed, vil det ofte være tilstrækkeligt at investere i en standard telefoncentral, hvor man har tilknyttet velkomsthilsen, telefonsvarer etc.

En større virksomhed vil derimod ofte have behov for en mere avanceret telefoncentral, hvor kunden for eksempel automatisk kan blive viderestillet til forskellige afdelinger. Er du indehaver af en virksomhed, hvor dine ansatte løbende er udstationeret i forskellige lande og byer, bør du måske overveje en IP telefoncentral frem for en traditionel telefoncentral. 

For det andet bør du overveje, hvordan virksomhedens fremtid ser ud. Hvis du regner med, at din virksomhed vil ekspandere indenfor de nærmeste år, kan det nemlig være en god ide at investere i en avanceret telefoncentral fra starten. En mulighed kan også være at leje en telefoncentral, så man ikke investerer i en telefoncentral, som alligevel skal skiftes ud efter et par år.

Hvad koster en telefoncentral?

Prisen for en telefoncentral kan variere meget og afhænger af en lang række faktorer. Prisen vil blandt andet afhænge af, hvorvidt telefoncentralen er en traditionel eller IP-baseret telefoncentral. Hvis man er interesseret i at erhverve sig en IP-baseret telefoncentral, vil prisen typisk være en del højere, da man samtidig får en lang række fordele, som en traditionel telefoncentral ikke kan tilbyde.

En primær faktor, der vil påvirke din pris på telefonsystem, er dets advancerede egenskaber. Hvis telefoncentralen skal benyttes i en stor virksomhed med relativt mange ansatte, er det ofte nødvendigt med en forholdsvis avanceret telefoncentral, hvormed prisen bliver markant højere.

Der er således en lang række faktorer der indvirker på prisen, hvorfor man bør kontakte en leverandør, som i samråd med virksomheden kan finde prisen en løsning, som passer bedst til virksomhedens behov. Typisk vil udstyr til virksomhedens drift kunne trækkes fra i skat - læs mere om fradrag på SKATs hjemmeside.

Hvis jeres virksomhed har behov for en telefoncentral, kan I udfylde kontaktformularen her på siden. Vi vil efterfølgende hjælpe jer med, at få den telefoncentral der stemmer bedst overens med jeres virksomheds behov.